Nog deze maand verschijnt de eerste iPad-editie van Bright (magazine). Met de vanzelfsprekende inhoud, maar bijvoorbeeld ook een documentaire van anderhalf uur en adverteerders die kekke html5-gadgets aanbieden. “Je betaalt er circa negen euro voor.” Als eerste spreker tijdens de ‘Villamedia Apple Afternoon’ geeft hoofdredacteur Erwin van der Zande dit primeurtje aan zijn grotendeels uit journalisten bestaande publiek.
Onbevangen en onderhoudend vertelt Van der Zande over ontstaan, groei en ontplooiing van Bright. ‘Vol van vernieuwing’ luidt de subtitel van het magazine, maar tijdens dit seminar allitereert de hoofdredacteur een andere: ‘Viering van vernuft’. Van der Zande schudt meer oneliners uit zijn mouw. Met “oh, dat is eigenlijk de telex voor internet”, weet nu iedereen wat RSS-feed is.
Hij laat het achterste van zijn tong zien met de scoop van de Bright-app voor iPad, die nog in september voor het eerst verschijnt. Vooralsnog dan elk kwartaal. Bij succes wellicht zes keer per jaar. Desgevraagd en met enige aandrang doet Van der Zande ook niet geheimzinnig over de prijs. “Je betaalt er circa negen euro voor. Maar we erkennen dat we dit moeten uitproberen.” De verwachting is bij tweeduizend exemplaren breakeven te draaien.
Verhelderend is tevens zijn observatie van de verschillen tussen het traditionele (print) tijdschrift en de websiteverschijning. Tegenover [presentation – esthetics – expensive – rich content – immersion] van de gedrukte vorm staan volgens Van der Zande op het web [navigation – functionality – cheap – rich media – distraction].
Vandaar dat hij met de zogenoemde ‘screenzine’ het beste van beide bundelt [focus – simplicity – value – media follows content – quality experience].
Jammer dat deze eyeopener na zijn presentatie al zo snel moet vertrekken.